StoryBoardthat

Untitled design (1)På www.storyboardthat.com kan dina elever skapa storyboards eller serier. Storyboardthat.com har många olika karaktärer, bakgrunder och föremål att välja bland. Varje storyboard har tre rutor.

 Det är enkelt att komma igång!

Helt utan fantasi just nu, men här är ett exempel på hur det (inte) kan se ut:



Create a Copy |
View Larger

Låt eleverna arbeta i grupper om två eller tre. Ge dem adresen: http://www.storyboardthat.com. De är igång med skapandet efter bara några minuter. När de är klara kan de spara sin storyboard, för att sedan skriva ut, bädda in på klassbloggen eller dela på exempelvis facebook eller twitter.

Det finns möjlighet att skapa lärarkonton för omkring 10 dollar i månaden. Med ett lärarkonto kan du bjuda in elever till ditt klassrum på storyboardthat.com och ha kontroll över vad och hur mycket de skapar. Storyboardthat går dock alldeles utmärkt att använda utan lärarkonto.

Vad lär sig eleverna?

Tala: I samarbetet kring storyboarden tränar de språket.

Skriva: De skapar en kort historia, med början, mitt och slut.

Läsa: De lockas att läsa alla andra elevernas storyboards.

Utvecklande för historieberättandet och för att förena bild och text.

Varför kan man inte bara använda papper och penna?

Det kan man. Storyboardthat med sina färdiga karaktärer och miljöer underlättar dock arbetet genom att ge inspiration och sätta fart på fantasin.

Svårighetsgrad

Enkelt!

Annonser

Om http://www.psykologiskolan.wordpress.com

Lärare i svenska och psykologi med starkt intresse för möjligheterna med IKT.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s