Kurs, IKT

Arbeta i Google Drive.

Här kan ni se filmer om hur man arbetar i Google Drive. 

 

Spotify

 

Musik är språk och språk är musik.

Vill du använda musik i din undervisning tycker jag definitivt att du ska läsa vidare om det här tipset!

Du måste dock ha Spotify! Det får du om du skickar iväg ett mejl till IT-enheten. När du har fått Spotify installerat på din dator, måste du skaffa dig ett konto. Det kan vara gratis. Om du vill. Annars kostar det en hundring i månaden och då slipper du reklamen och kan göra spellistor, som du kan lyssna på offline. Vilket är bra. Inte minst om man åker buss till jobbet.

Nästa steg är att skaffa appen TuneWiki. Det kan du göra här.

Nu väljer du en låt som du skulle vilja spela för din klass. När du valt låten letar du upp TuneWiki i högra widgetfältet. Jag utgår från att du är inne i Spotify. Klicka på TuneWiki. Texten till låten, som du har valt, syns nu i mitten av skärmen. Den textrad som är uppförstorad är den som artisten just nu sjunger.

Pedagogiska vinsten är att eleverna alltså kan se texten, samtidigt som de hör låten. Och du behöver inte söka efter musikvideos med undertitlar på Youtube utan kan välja vilken låt du så önskar som finns utlagd på Spotify! Det är fint!

En liten extra finess skulle kunna vara att därefter öppna programmet Tagxedo. Det hittar du här. Klistra där in sångtexten och låt Tagxedo skapa ett ordmoln åt dig. De ord som förekommer oftast i sångtexten är störst i molnet. Börja med att prata med eleverna om de enskilda ordens betydelse. Tillsammans kan ni då börja närma er en förståelse av sången!

Ha kul!

 

Storybird

storybird.com kan du skapa korta sagor. Det finns en hel del bilder att välja bland för att illustrera din saga.

1. Skapa en klassgemensam saga.

2. Skriv ut en saga utan text, som du har skapat. Dela in eleverna i grupper om två eller tre. Låt dem få skriva en egen saga till bilderna. Presentation i helklass.

3. Dela in eleverna i grupper om två eller tre. Be dem logga in på storybird.com och skapa en ny saga. För att eleverna inte ska överarbeta uppgiften, så sätt en tidsgräns på omkring en timma. Efter den timman visar eleverna upp sina sagor och ni diskuterar gemensamt texterna.

Svårighetsgrad

Enkel!

Du, som lärare, behöver inte vara expert på programmet. Låt det bli en del av uppgiften att eleverna hjälper varandra att förstå hur man ska göra.

 

här berättar en lärare om hur man gör

http://iktsidan.com/2014/11/20/skapa-berattelser-via-storybird-pa-ipad/

 

 

Glogster

Glogster kan du skapa posters eller anslagstavlor. Du kan infoga texter, bilder och videos.

Hur gör vi i klassrummet?

Låt eleverna få tillgång till varsin dator. Be dem att logga in på Glogster. De måste skapa ett eget konto. Om de har Gmail / Google-konto, kan de logga in via Google. Se instruktioner här nedanför.

Låt eleverna arbeta enskilt. Deras uppgift är att skapa en presentation av sig själva. De kan klistra in bilder av sig själva, av sin familj, bilder från sina respektive modersländer, bilder från Sverige etc. De kan klistra in youtube-klipp av artister de tycker om. De kan skriva och berätta lite om sig själva.

De behöver ha en hel del tid på sig för att klara av uppgiften. Sätt en tidsram på två timmar. Är de inte riktigt klara då, så får de göra klart själva efter skolan.

När de är klara kan de få visa sin Glogster framme vid tavlans projektor. Har du en stor grupp kan du alltid dela in dem i två eller tre mindre grupper, där de får redovisa för varandra inom gruppen.

Kan vi inte lika gärna använda papper och penna?

Jo, att skriva en presentation av sig själv går lika bra. Vad Glogster erbjuder är möjligheten att klistra in bilder och lägga upp youtube-klipp, liksom spela in ljud.

Vad tränar vi?

Presentation av sig själv – skriftligt.

Presentation av sig själv – muntligt.

IKT

Svårighetsgrad

Medel. Glogster ger dig möjlighet att både skriva, klistra in bilder och lägga in youtube-klipp. Du kan även spela in ditt tal och göra egna små videos inuti programmet. Använder man bara text och bild är det ett enkelt program, men ju fler finesser man vill ha med, desto svårare blir det naturligtvis. Men det är bara att testa sig fram. Inget kan gå fel.

Instruktioner

Skriv in adressen: http://www.glogster.com.

Skapa ett konto.

Klicka på knappen: CREATE A NEW GLOG

Välj bakgrund till glogstern (postern/anslagstavlan). Enklast är att välja en tom glogster. Du väljer genom att klicka på glogstern!

 

screenshot-malisa.edu.glogster.com 2014-07-06 10-48-29

 

När du har valt en glogster kommer du till en sida som kan se ut såsom nedan:

 

glogster 2

 

Du ser en svart meny med olika alternativ, såsom TEXT, GRAPHICS, IMAGE, MEDIA etc. Klicka dig fram, lägg till, skriv! Det går inte att göra fel…

Här finns en video med instruktioner om hur du skapar en glogster. Glogster har hunnit göra om lite sedan den här filmen gjordes. Men den enda verkliga skillnaden är egentligen att du nu för tiden kan välja mellan olika glogsters (se första bilden här ovanför) innan du börjar skapa. I övrigt har Glogster fått ett ”vuxnare” utseende – inga runda hörn.

Här kommer en film,som visar lite mer finesser …

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

Untitled design (1)www.storyboardthat.com kan dina elever skapa storyboards eller serier. Storyboardthat.com har väldigt många olika karaktärer, bakgrunder och föremål att välja bland. Varje storyboard har tre rutor.

Det är enkelt att komma igång.

Låt eleverna arbeta i grupper om två eller tre. Ge dem adresen: http://www.storyboardthat.com. De är igång med skapandet efter bara några minuter. När de är klara kan de spara sin storyboard, för att sedan skriva ut, bädda in på klassbloggen eller dela på exempelvis facebook eller twitter.

Det finns möjlighet att skapa lärarkonton för omkring 10 dollar i månaden. Med ett lärarkonto kan du bjuda in elever till ditt klassrum på storyboardthat.com och ha kontroll över vad och hur mycket de skapar. Storyboardthat går dock alldeles utmärkt att använda utan lärarkonto.

Vad lär sig eleverna?

Tala: I samarbetet kring storyboarden tränar de språket.

Skriva: De skapar en kort historia, med början, mitt och slut.

Läsa: De lockas att läsa alla andra elevernas storyboards.

Utvecklande för historieberättandet och för att förena bild och text.

Varför kan man inte bara använda papper och penna?

Det kan man. Storyboardthat med sina färdiga karaktärer och miljöer underlättar dock arbetet genom att ge inspiration och sätta fart på fantasin.

Svårighetsgrad

Enkelt!

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s